De aanloop naar de Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid Matrassen (UPV matrassen) heeft een ruime aanloopperiode gekend. Op 17 december 2021 is de ‘overeenkomst inzake de afvalbeheerbijdrage voor recycling van matrassen’ algemeen verbindend verklaard door het Ministerie van Intrastructuur en Waterstaat.

Per jaar worden er in Nederland zo’n 2 miljoen matrassen afgedankt. Een groot deel ervan werd verbrand. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, maar leidt ook tot verlies van kostbare materialen en grondstoffen. MRN heeft ten doel uitvoering te geven aan de regeling en neemt de inning van de afvalbeheerbijdragen voor zijn rekening en zorgt er vervolgens voor dat de gelden worden ingezet om de recyclekosten van milieustraten en retailers te vergoeden. Verder werkt MRN aan het besef bij de consument dat matrassen schoon en droog ingezameld moeten worden. MRN draagt bij aan de duurzaamheidsdoelen van de overheid en stakeholders.

Vanaf 1 januari 2022 is er een verplichte Afvalbeheerbijdrage verschuldigd door Nederlandse fabrikanten en importeurs van matrassen. Met enige trots delen we de uitkomsten van de UPV matrassen over het jaar 2022 in dit jaarverslag. We zijn nu de stappen aan het zetten en deze voortvarend op te pakken om de matrassenindustrie uiteindelijk volledig circulair te maken en verspilling van waardevolle grondstoffen tegen te gaan.